حفاظت از محيط زيست وظيفه اي شرعي است

نماینده کلیبر و هوراند در مجلس

حفاظت از محيط زيست وظيفه اي شرعي است

ارسلان فتحي‌پور در جمع مردم منطقه ارسباران گفت:بايد فرهنگ حفاظت از محيط زيست را در جامعه نهادينه كنيم به طوريكه اگر در كشور يك‌هزار خودرو شماره‌گذاري مي‌شود، در قبال آن بايد يك‌هزار خودرو فرسوده هم از رده خارج كنيم و يا فكري به حال خودرو‌هاي آلوده‌كننده محيط زيست چه شخصي و دولتي بشود.

یازیخ قیرمیزی بالیغ لار

با شروع نیمه دوم  اسفند ماه  ؛ یواش  یواش در جلوی بعضی از مغازه ها و یا در کنار پیاده روها ؛ بساط  فروش تنگ های ماهی قرمز  شب عید نوروز شروع می شود. در هر بساط یک لگن بزرگ  وجود دارد که پر از ماهی  می باشد چون اکثر این ماهی ها  قرمز  رنگ می باشند لذا اصطلاح ماهی قرمز شب عید برایشان بیشتر به کار می رود  و در کنار لگن بساط ماهی فروشان  چند تا تنگ کوچک نیز است که در داخل هر کدام از آنها  یکی یا چند تا ماهی وجود دارد که این ماهی ها همیشه در حال جنب جوش هستند و انگار می خواهند از درون تنگ فرار کنند که به علت استحکام شیشه (جنس تنگ) امکان فرار برای آنان وجود ندارد مردم با خرید ماهی های کوچولو (که در تنگ های بلورین زندانی هستند) آنان را جهت گذاشتن در سر سفره هفت سین به منزل می برند. حالا در ایامی که بازار بساط ماهی فروشان( ماهی کوچولوی قرمز رنگ ) داغ است و شما با فرزند خردسال خود که در حال قدم زدن در خیابان و کوچه ها هستید که ناگهان چشم فرزند خردسال شما به این ماهی رنگ وارنگ می افتد؛ حتما" کودکتان شما را به سمت این بساط ها ماهی فروشی خواهد کشاند و از شما در خواست می نمائید که برایش از این ماهی ها خوشگل خریداری کنید . برای شما دو حالت وجود دارد:

1 – در حالت اول شما با خریدن ماهی و  آوردن آنها به منزل؛ هر روز با وجدان خود درگیری می باشید که این ماهی کوچولو چه گناهی کرده است که باید در این تنگ کوچک زندانی شود و همچنین عید نوروز و آغاز سال نو خود را در کنار سفره هفت سینی آغازمی کنید که موجود بی گناهی را اسیر تنگ نموده اید.

2 – در حالت دوم از خرید ماهی خود داری می کنید که با اعتراض و گریه زاری فرزند خود روبرو می شوید و این نخریدن ماهی  باعث می شود که ذهن فرزند خردسالتان  نبست به شما بد شود و او روزی  چند بار با گریه و عصبانیت  به یاد شما بیاورد که  پدر و مادر خوبی  نیستید چون برایش ماهی قرمز نخردید و این باعث آزرده خاطری شما نیز خواهد شد.

چرا نباید در سفره هفت سین ماهی قرمز وجود داشته باشد

الف –از نظر تاریخی : تا صد سال پیش در عید نوروز اصلا"ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین ایرانیان جای نداشت .و اگربه خواهیم از نظر تاریخی این مسئله را بررسی کنیم  نقاشی سفره هفت سین کمال الملک یک سند واقعی می باشد زیرا در این آثار هنری  از وجود ماهی قرمزرنگ در سر سفره هفت سین ایشان خبری نیست؛  لذا می توان گفت که حتی در دوره قاجارنیز مردم در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمی کردند و این نشان می دهد که ماهی قرمز در این چند دهه اخیر بر سر سفره هفت سین راه یافته است. همچنین طبق بررسی ها نشان می دهد  فقط در کشور چین مردم در مراسم عید کشور خود از ماهی قرمز استفاده می کردند و  در پایان مراسم  عید نیز این ماهی ها کوچک را در آبهای  روان رها می کردند . ولی از حدود هشتاد سال پیش  همزمان با ورود چای از چین به کشور ایران استفاده از ماهی قرمز در جشنهای نوروزی که مخصوص ایرانیان می باشد نیز شایع شده است .

ب- از نظر بهداشتی :ماهی های قرمز سفره هفت سین می تواند عامل انتقال ویروسی به نام  سالموند به انسان شوند که یک نوع بیماری پوستی می باشد واحتمال دارد کسانیکه ماهی قرمز در منزل نگهداری می کنند مخصوصا" هنگامی که افراد خردسال جهت بازی با ماهی آن را دستمالی می کنند به این بیماری مبتلا شوند  و سلامتی خود و خانواده را در معرض خطر قرار دهند. 

ج- از نظر روانی : در بعضی از کودکان ؛ مرگ موجودات زنده در اطراف آنان می تواند آثار بد روحی برایشان  داشته باشد و چون کم تجربه هستند و هنوز مفهوم مرگ را نمی دانند و از نظر روحی آمادگی مرگ اطرافیان ندارند و آثار این مرگ  تا مدتها در ذهن آنان باقی می ماند و حتی  یاد این مرگها گاهی می تواند باعث بیماری های روانی در بزرگ سالی این افراد شود. از طرفی  کودکان به علت روحیه کنجکاوانه دوست دارند با هر چیزی که در اطرافشان است ارتباط برقرار کنند مخصوصا" با موجودات زنده بی آزارمانند ماهی قرمز و چون طول عمر ماهی های قرمز در حالت معمولی  کوتاه می باشد و بعضی مواقع به علت بی دقتی و کمبود اطلاعات افراد نسبت به نگهداری و حفاظت از این ماهیها ؛ باعث مرگ زود هنگام ماهی می شوند. حال مرگ ماهی می تواند آثار بدی در روی ذهن این کودکان بگذارد و گاهی مرگ ماهی یا هر موجود زنده دیگر در اطراف کودکان  و  باعث می شود که از نظر روحی و روانی به سلامت آنان آسیب جدی وارد شود.

د - از نظر دینی :  ماهی قرمزی  را از محل زندگی  خود مثل  حوض یا رودخانه  به یک تنگ کوچک منتقل می کنند و این ماهی باید تمام  ایام عمر باقی مانده خود را در این زندان کوچک  سپری  کند؛ حالا اگر صاحب ماهی بدون آنکه  برای نگهداری  این  ماهی اطلاعاتی داشته باشد  مثلا" ماهی باید چه نوع غذائی بخورد و در چه دمای زندگی کند و چند روز یکبار آب را آن تعویض کند از همه بدتر در ایام تعطیلات است اگر کلیه افراد خانواده به مسافرت بروند این مهمان کوچولو باید چندین روز در خانه تک تنها بماند بدون آنکه مواد غذائی در اختیارش قرار گیرد یا آبش تعویض شود و در صورتیکه بمیرد جسدش چند روز در آب باقی می ماند که باعث آلودگی  فضای خانه خواهد شد.

 با توجه به مشکلات بالا حال در کدام دین و آیین مذهبی اذیت و آزار حیوانات مجاز شمرده شده است که ما باعث اذیت و آزار این موجودات کوچولو خدا می شویم .

پ – از نظر اقتصادی : با توجه به خرید و فروش ماهی قرمز در ایام اسفند ماه ؛ فرض کنید که حدود 10 میلیون خانوار ایرانی تصمیم به خرید ماهی قرمز بکنند و به طور میانگین هر خانواده دو تا ماهی بخرد اگر میانگین قیمت هر ماهی هزار تومان بگیریم در ایام عید نوروزی  چیزی حدود بیست میلیارد تومان پول جهت خرید ماهی قرمز توسط مردم در سال  هزینه می شود که مبلغ چشمگیری می باشد که متاسفانه این ماهی ها  تا پایان تعطیلات نوروزی زنده نخواهند ماند  .

لازم به ذکر است : ماهی های قرمز کنار خیابان  به علت اینکه یا در آب کلر دار قرار گرفته اند  و یا در اثر ضربه های غیر عادی در هنگام جابجای و جدا کردن آنها  از یک دیگر اکثرا" سکته زده می شوند همچنین  ریختن مواد غذائی چرب  به درون تنگ ماهی و یا استفاده از آب کلر دار در هنگام تعویض آب ماهی و یا فشاردادن ماهی با دست و یا به  خاطر  بازیگوشی کودکان نسبت به ماهی که او را تا حد مرگ در بیرون آب نگه می دارند و در آخرین لحظات که ماهی دارد جان می دهد  آن  را دوباره  به آب بر می گردانند تا دو باره جان بگیرد و این کار را چندین بار تکرار می کنند ( به قول عامیانه ماهی را شکنجه میدهند ) و خیلی  موارد دیگر که باعث کاهش  طول عمر ماهی می شود که در مدت کوتاهی بعد از خرید ماهی  میمرند یعنی از زمانیکه  شما ماهی را می خرید تا زمان مرگ آنان فقط چند روز بیش نیست  پس بیایم به خاطر خدا وسلامتی کودکانمان و  حفظ محیط زیست از استفاده ماهی قرمز در سفره هفت سین جلوگیری کنیم .

ــــــــــــــــــــــ

البته در شهری مانند اهر که بیکاری بزرگترین بحران شهر است شاید چند جوانی با ماهی فروشی روزگار می گذرانند مانع کسب روزی آن ها شدن خود عملی غیر انسانی است اما می توان در یک ساماندهی این جوانان را مثلا به فروش نهال هایی برای کاشت در طبیعت ترغیب کرد که در این زمینه باید فرهنگ سازی گسترده ای صورت گیرد چون فکر نمی کنم کمتر کسی حاضر باشد پولش را برای خرید درخت و نهال خرج کند.

منبع:وبلاگ کوهستان http://kouhstanesabz.blogfa.com/post-32.aspx

در صورت ادامه روند تغيير اقليم، اميدي به بازگشت درياچه اروميه نيست

تهران - رييس مرکز منطقه اي مديريت آب شهري يونسکو گفت: اگر روند هيدروليکي تغييراقليم ادامه داشته باشد درياچه اروميه هيچ وقت به وضعيت سابق خود برنخواهد گشت.
"همايون مطيعي" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: تا زماني که شاهد کاهش ميزان بارندگي هستيم اميدي به بازگشت درياچه اروميه به حالت اوليه آن نيست.
وي اظهار داشت: امروزه شاهد کاهش بارندگي در کشور و به طور کلي در منطقه هستيم و اگر روند به همين صورت ادامه داشته باشد، احتمال بازگشت درياچه اروميه به حالت اول خود بسيار ضعيف است.
مطيعي در مورد اختصاص حق آبه ها و نقش آن در حيات درياچه اروميه گفت: اختصاص حق آبه در واقع کمک خواهد کرد تا ارتفاع آب در درياچه در حد يک ارتفاع زيست محيطي نگه داشته شود اما اين به آن معنا نيست که درياچه با اين کار به حالت اوليه باز خواهد گشت.
وي در مورد سد سازي ها بر روي رودخانه هاي منتهي به درياچه اروميه اظهار داشت : اين که گفته مي شود مقصر اصلي دراين بحث سد سازي است من موافق نيستم بلکه بخشي از اين تقصير بر گردن سد سازي است.
در حال حاضر 13 رودخانه به درياچه اروميه وارد مي شوند و تاکنون 20 سد روي اين تعداد رودخانه احداث شده است.
وي افزود : احداث سد و انتقال آب به مزارع باعث رشد اقتصادي ، افزايش کار و بهبود وضعيت زندگي مردم منطقه شده است اما در عين حال بايد سعي کنيم بين خواسته هاي خودمان و طبيعت تعادل برقرار کنيم تا چرخه طبيعت و اکوسيستم نيزبه هم نخورد.
رييس مرکز منطقه اي مديريت آب شهري يونسکو با تاکيد براين که بايد به توسعه پايدار برسيم ،گفت: بايد با برقراري تعادل بين منابع طبيعي و نيازهاي خود به توسعه پايدار برسيم.
وي اظهار داشت: من فکر مي کنم اگر تغيير اقليم اتفاق نمي افتاد، مسئله سد سازي اين مشکل را براي درياچه اروميه پيش نمي آورد ، تجربه سد سازي در کشورهاي مختلف اروپا‌ ، کانادا ، امريکا و چين نشان مي دهد که مديريت صحيح سد ها مشکلي براي طبيعت ايجاد نمي کند.
مطيعي گفت: متاسفانه افزايش گرماي جهاني ، افزايش تبخير درياچه اروميه را به همراه داشت و کاهش بارندگي نيز مزيد بر علت شده است.

کوتاه در مورد روز درختکاری

پانزدهم اسفند هر سال روز درختکاری شناخته می شود. درختان مظهر پاکی برای بشریت است. امروزه ارزش والای درختان در حیات زمین برای کسی پوشیده نیست.توصیه های بسیاری از گذشتگان درباره ی ارزش درخت و درختکاری باری ما به یادگار مانده است و چه زیبا گفته است پیامبر عظیم الشان اسلام در مورد درختان که شکستن شاخه ای از درختان به سان شکستن شکستن بال ملائک در نزد من است.با این همه هنوز ارزش حفاظت از درختان در فرهنگ ما نهادینه نشده است.چه درختانی که به خاطر جاده کشی قطع می شوند،چه درختانی که پدیده ای به نام زمین خواری موجب مرگ آن ها می شود.همین کاغذهایی که در مقابل دیدگانمان هر روز به آتش کشیده می شوند یا اعلامیه های ترحیمی که در انواع مختلف چاپ می شود و هزاران تن کاغذ که از هزاران اصله درخت تولید می شود بدون بازیافت نابود می شوند و آهی از کسی بر نمی آید.چه آسان ما درختان را سر می بریم و چه آسان از کنار این مسئله می گذریم.حیات بشر با درخت عجین شده است وامروزه  با پیشرفت علم ارزش درختان بیش از پیش آشکار می شود  افرادی که با استفاده از ثمره ی درختان روزگار خویش را می گذرانند و اکسیژنی که از درختان تولید می شود وحفاظت از بزرگترین سرمایه یعنی خاک توسط درختان نمونه هایی از اهمیت درختان در برقراری تعادل در اکوسیستم زمین است .

در این میان منطقه ی قارا داغ(ارسباران)به دلیل داشتن طبیعت منحصر به فرد گونه های گیاهی مختلفی را در بر گرفته است.در این منطقه بیش از 1000گونه گیاهی(15درصد گونه های گیاهی کشور)با 46 درصد کاربرد دارویی و 20 درصد زینتی و ،17 درصد تغذیه ای،28 درصد علوفه ای و 10 درصد حفاظتی و 5درصد صنعتی وجود دارد.از درختان و درختچه های مهم و شاخص منطقه چند نمونه می توان نام برد که برخی از آنها عبارتند ازبلوط،سرخدار و بارانک و.... در این میان گونه ای منحصر به فرد قره قات که در ایران مختص این منطقه است از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نامگذاری امسال با نام سال جهانی جنگل ها فرصتی مناسب برای نهاد و ادارات و تشکل های مردمی فراهم نموده است تا زمینه های مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگسازی حفاظت از درختان و جنگلها ایجاد نمایند.در این راستا حفاظت از  درختان کهنسال از اهمیت ویژه ای برخوردار است پیشتر مقاله ای نیز درباره ی درختان کهنسال منطقه نگاشته بودم که مواردی چند از این درختان را در آن مطلب نام برده بودم.از دیگر درختان کهنسال منطقه می توان به درخغات بلوط در نزدیکی روستای کرینگان ورزقان،درخت شیش آغاجی در روستای اوجاق کندی ورزقان،چند درخت چنار در قسمت غربی کوه دیوری در نزدیکی کلیبر و دیگر درختان کهنسالی که چون میراث زنده عمر خویش را سپری می کنند.حفاظت از درختان کهنسال باید در اولویت امر قرار گیرد چرا که خود تاریخی برای خود در بر گرفته اند.بیایید درختی بنشانیم و سبزی را برای آیندگان به یادگار بگذاریم .

روز جهانی رویارویی با سدها، برای حفاظت رودها

عباس محمدی:14 مارس (24 اسفند)، «روز جهانی رویارویی با سدها، برای حفاظت رودها» است. همچنین، از سال 1387، شماری از منتقدان سد سازی و طرفداران محیط زیست، روز 29 اردیبهشت را به عنوان «روز ملی رویارویی با سدها» در ایران معرفی کرده اند.

در چند سال گذشته، ده ها مقاله و گزارش درباره ی اثرات ویرانگر سد سازی بر محیط زیست و کشاورزی کشور نوشته و چندین نشست در این ارتباط برگزار شده است. این فعالیت ها، تا حدی بر نظر تصمیم گیرندان و تصمیم سازان موثر بوده و در سطح مدیران ارشد کشور هم نگاه انتقادی به سد سازی شکل گرفته است. در عین حال، گروه های مردمی بسیاری، انتقاد خود را از طرح های سد سازی و انتقال بین حوزه ای آب طرح کرده اند.

محافل سد ساز، خشکسالی های پیاپی و تغییرات اقلیمی را بهانه ای برای توجیه "مدیریت سازه ای" منابع آب قرار داده اند. در صورتی که از قضا، بیشتر شدن خطر خشکسالی، ضرورت مدیریت هماهنگ با محیط زیست را در عرصه ی آب بیشتر ساخته است. کم آب شدن، تا حد از جریان افتادن بزرگ ترین رودهای کشور مانند کارون و زاینده رود در بعضی از ماه های سال، گرفتار شدن شهرهای سابقا پر آب مانند اهواز و آبادان و خرمشهر و اصفهان در چنگال کم آبی، و خشک شدن بیشتر تالاب ها و دریاچه های داخلی که تاثیر شومی بر حیات منطقه های مجاور داشته، نشانگر ناکارا بودن شیوه ی سد سازی در تامین آب است.

پژوهشگران، فعالان محیط زیست، و طبیعت دوستان کشور را به نوشتن مقاله، مستند سازی اثرات سد سازی در حوزه های مشخص، تهیه ی گزارش درباره ی نظرات مردم محلی متاثر از سد سازی، تهیه ی فیلم و عکس از مناطقی که زیر تاثیر طرح های سد سازی و انتقال آب قرار گرفته اند، و انجام ارزیابی های مقایسه ای در مورد وضع کشاورزی و دام پروری و محیط زیست مناطقی که در آن ها سد ساخته شده است، دعوت می کنیم.  

در روزهای نزدیک به دو مناسبت یاد شده، مطبوعات و خبرگزاری ها و نشست های مردمی، پذیرای دستاوردهای شما در این زمینه خواهند بود.